Skoleventilasjon – LEARNING

Det er veldokumentert at skoleelever og lærere treffer CO2-veggen innen en time hvis ventilasjonsløsningen ikke leverer tilstrekkelig frisk luft
Viktige forhold for et godt inneklima på skolen
Læring med utbytte krever godt inneklima.
Dårlig inneklima forringer lærerens arbeidsforhold, mens elevenes innlæringsevne reduseres vesentlig.

Hver elev har som regel ca. 2,5 m2 i et klasserom – og det er ikke så mye.
I utdanningsinstitusjoner er det tre spesielle forhold som i fellesskap må oppfylles:
- Rikelig luftskifte
- Energieffektiv løsning
- Lavt støynivå
I et investeringsperspektiv er prisen for ventilasjonsløsningen liten i forhold til den totale byggeprisen.
Lave energikostnader
Å minimere energikostnadene i offentlige bygninger er et viktig bidrag til den globale klimaagendaen.
I et investeringsperspektiv er prisen for ventilasjonsløsningen liten i forhold til den totale byggeprisen. Kostnadene for å skape et godt inneklima i skolen ved hjelp av ventilasjon er minimale i forhold til skolens totale driftsbudsjett, mens driftskostnadene for ventilasjonen utgjør en relativt stor del av bygningens totale drift.
Det kan derfor som hovedregel lønne seg for byggherren å investere i premium ventilasjon, fordi premium medfører lave driftskostnader.
EXHAUSTO har utviklet DEX3000-serien for å hjelpe barn og lærere med å føle seg vel i ethvert klasserom.
les mer om DEX3000 og de mange fordelene her.
Ventilasjon til 1000 m2 daginstitusjon
Se også vårt eksempel på et ventilasjonssystem som leverer frisk luft til 80 barn i en barnehage i Tyskland.
Kilder: Wargocki, P., Porras-Salazar, J.A., og Contreras-Espinoza, s. 2019 Forholdet mellom temperaturen i klasserommet og barnas prestasjoner på skolen. Bygg og miljø, 157, 197-204.
Wargocki P, Porras-Salazar, J.A., Contreras-Espinoza, S., & Bahnfleth, W. 2020 Forholdet mellom luftkvaliteten i klasserommet og barnas prestasjoner i skolen. Bygg og miljø, 173, 106749.
Beregn CO2 -nivået i et klasserom
Vi hjelper deg med å beregne nødvendig luftmengde basert på et akseptabelt CO2 -nivå (<1000 ppm iht. BR18), klasserommets størrelse, antall elever/personer og undervisningens varighet.