VEX320C/VEX330C bypass-avising
VEX320C/VEX330C er konstruert med bypass-avising. Det vil si at uteluften i større eller mindre grad ledes utenom varmeveksleren og direkte hen til ettervarmebatteriet når det er risiko for tilising. Dette stiller større krav til ytelsen på ettervarmebatteriet. Til gjengjeld unngås et fordyrende forvarmebatteri. Tegningen under viser et eksempel på en avisingssituasjon, hvor 20 % av uteluften ledes gjennom bypassspjeld.

Ettervarmebatteri og avisningsfunksjon:
Avisningssituasjonen vises over, her inngår et ettervarmebatteri. Den er helt nødvendig for at avisningsfunksjonen skal fungere korrekt. Uten ettervarmebatteri vil aviningsprosessen medføre at temperatur på tilluft faller, og når temperatur faller langt nok ned vil VEX-aggregatet stoppe på grunn av is i veksler.
Varmeveksleren kan frostsikres på to måter – enten temperaturstyrt eller trykkstyrt. Selve avisingen kan skje på flere måter avhengig av om det er installert ettervarmebatteri eller ikke.
Hvilken metode skal brukes hvor?
Temperaturstyrt |
Temperaturen er under innstilt verdi
f.eks. tice < 0 °C |
Boliger, garderober og
lokaler med varierende fuktighetsinnhold om vinteren |
Trykkstyrt |
Trykket over veksleren overstiger innstilt verdi, f.eks. 45 % |
Kontorer, skoler, SFOer og
lokaler med lavt fuktighetsinnhold om vinteren |
Temperaturstyrt frostsikring (Tice)
Temperaturstyrt frostsikring er standard i automatikken. Det er en billig og i noen situasjoner tilstrekkelig frostsikring.
Temperaturføleren sitter inne i varmeveksleren og starter avisingsforløpet når en gitt temperatur er nådd. Denne temperaturen er innstilt på 0 °C fra fabrikken, men kan endres i automatikken.
Temperaturstyrt frostsikring starter avising uansett om det er is i veksleren eller ikke.

Trykkstyrt frostsikring (krever tilbehør AFC og DEP)
Automatikken kjenner den aktuelle luftmengden og derfor også trykktapet gjennom veksleren. Hvis det bygger seg opp is i varmeveksleren, vil trykktapet over veksleren øke, og når det overstiger en gitt verdi, går avisingen i gang.
Trykkstyrt frostsikring utmerker seg ved at det bare avises når det rent faktisk er is i veksleren, uansett om det er frostvær eller ikke, eller om det er høy fuktighet i avtrekksluften, noe det som regel ikke er om vinteren.
