CX340C/CX350C bypass avising
CX340C/CX350C er konstruert med bypass avising. Det vil si at uteluften i større eller mindre grad ledes utenom varmeveksleren og direkte til ettervarmebatterien ved fare for isdannelse. Dette stiller større krav til ytelsen på ettervarmebatterien. Til gjengjeld unngås en fordyrende forvarmebatteri. Tegningen under viser et eksempel på en avisingssituasjon, hvor 20 % av uteluften ledes gjennom bypassspjeld.

Ettervarmebatteri og avisningsfunksjon:
Avisningssituasjonen vises over, her inngår et ettervarmebatteri. Den er helt nødvendig for at avisningsfunksjonen skal fungere korrekt. Uten ettervarmebatteri vil aviningsprosessen medføre at temperatur på tilluft faller, og når temperatur faller langt nok ned vil VEX-aggregatet stoppe på grunn av is i veksler.
Varmeveksleren kan frostsikres via trykkstyring. Selve avisingen kan forløpe forskjellig avhengig av om det er installert ettervarmebatteri eller ikke - men ettervarmebatteri anbefales.
Trykket over veksleren overstiger innstilt verdi for eksempel + 45 % |
Kontorer, skoler, SFO og
lokaler med lavt fuktnivå om vinteren |
Forskjellige former for trykkstyrt frostsikring
Automatikken kjenner den aktuelle luftmengden og derfor også trykktapet gjennom veksleren. Hvis det bygges opp is i varmeveksleren vil trykktapet over veksleren stige, og når det overstiger en gitt verdi settes avisingen igang.
Trykkstyrt frostsikring utmerker seg ved at avisingen bare skjer når det rent faktisk er is, uansett om det er minusgrader eller ikke, eller om der er høy luftfuktighet i utsugsluften, noe som ofte ikke er tilfelle om vinteren.
